Skip to main content

Nå er det klart hvem som skal utrede kryssingen over Bjørnafjorden for Statens vegvesen

Krysningen over Bjørnafjorden blir over fem kilometer lang, og dermed verdens lengste. (Illustrasjon: Vianova/Baezeni)

Krysningen over Bjørnafjorden blir over fem kilometer lang, og dermed verdens lengste. (Illustrasjon: Vianova/Baezeni)

Før sommeren lyste Statens vegvesen ut en konkurranse der de etterlyste to rådgivergrupper som skal jobbe med to parallelle konsepter for kryssingen av Bjørnafjorden - altså det største prosjektet på «Fergefri E39».

Veier24.no:

Kan få to alternativer

Den ene konstellasjonen består av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS. Den andre består av Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult.

Det er i alt fire alternativer som skal utredes, og ingeniørene skal komme opp med hvert sitt forslag.

Det betyr at vegvesenet kan få to alternativer å velge mellom, når konseptarbeidet skal være ferdig i august neste år.

– De kommer opp med hvert sitt konsept, men det endelige valget er vårt, understreker Mathias Egeland Eidem, som er delprosjektleder for Fjordkryssing på E39.

Videre slår han fast at det ikke skal være noe slags form for samarbeid mellom de to konstellasjonene.

Målet for vegvesenet er å komme opp med et såpass detaljert forprosjekt slik at flytebrua kan komme inn på neste Nasjonal Transportplan, som trer i kraft i 2022.

– Men hvor vi eventuelt havner i den planen, kan vi ikke si noe om.

Byggestart i 2023

Prosjektleder for Bjørnafjorden, Kjell Håvard Belsvik mener at det kan være klart for bygging i 2023, med kontraktstildeling året før.

Den skal ut som en totalentreprise, så det er altså store summer det er snakk om.

– Det er klart at dette blir et kjempeprosjekt. Det blir også krevende for Vegvesenet å håndtere det. Denne jobben vil også tiltrekke seg andre aktører enn de vi er vant med i vår portefølje, sier han.

– Du må få med at vi har med oss veldig flinke folk i disse to gruppene. Det er folk i toppklasse, slår han fast.

De to konstellasjonene er tildelt 40.000 arbeidstimer hver, men Belsvik vil ikke ut med hva kontraktssummene ligger på. Dette er fordi det ikke er sikkert at den summen gir et riktig bilde.

– De fordeler selv disse timene på de forskjellige faggruppene, og de oprerer med forskjellig timespris. Uansett hva slags tall jeg sier til det, så vil det bli unøyaktig. Dette må summeres opp til slutt, sier han.

– Utfordrende

Svein Erik Jakobsen fra Aas-Jakobsen vil være prosjektleder for den ene prosjekteringsgruppen som nå skal utrede fire alternativer.

– Dette er kanskje det mest utfordrende samferdselsprosjektet i Norge i moderne tid, og vi ser frem til å kunne bidra til å bringe dette nærmere en endelig realisering, sier Jakobsen i en pressemelding.

– I et slikt prosjekt finnes det ingen standardløsning, og vi har sammen med partnere etablert en gruppe med spisskompetanse fra samferdsel og bruer, offshore og marin virksomhet for øvrig. Dette er et spennende oppdrag som krever utvikling av teknologi, og vi er selvfølgelig svært fornøyde å være med på å utrede og utvikle endelig bruløsning, sier avdelingsleder Gunnar Egset i Multiconsult Johs Holt.

– Stolte og ydmyke

– Norconsult og Olav Olsen har samarbeidet i foregående faser på kryssing av Bjørnafjorden, og vi er stolte og ydmyke over å ha fått fornyet tillit i oppgaven med å bringe prosjektet et skritt nærmere realisering. Vi har samlet et svært kompetent team som vil jobbe tett sammen frem til august 2019 og forhåpentligvis videre. Vi har mange ideer til hvordan vi sammen med Vegvesenet kan redusere prosjektkostnadene, og samtidig oppnå en robust og sikker konstruksjon, sier oppdragsleder Kolbjørn Høyland i Dr.techn. Olav Olsen.

– Dette prosjektet vil kreve alt vi har av overordnet forståelse av konstruksjoners virkemåte, samtidig som vi er helt avhengig av avanserte analysemetoder. Videre er det avgjørende å velge produksjonsvennlige og miljøriktige løsninger for å krysse den 5 kilometer brede fjorden, legger han til.